Klinická logopedka blanenské nemocnice Mgr. Miroslava Dyčková přijala pozvání společnosti MAS Moravský kras z.s. a pro pedagogy mateřských škol a prvního stupně základních škol připravila přednášku, která se uskutečnila v Městské knihovně Blansko ve čtvrtek 20. února 2025.
Obsahem semináře byla témata týkající se kompetencí logopedické intervence ve školství a zdravotnictví. Klinická logopedka přibližně třiceti účastnicím připomněla vývojové mezníky řeči a poradila, jak u dětí podpořit vývoj řeči ve školním prostředí. Nechyběly ani praktické tipy a ukázky cvičení. Zájemkyně si mohly odnést edukační materiály a prostor byl i k individuálním dotazům.
A jak si mohou vzájemně pomoci klinický a školský logoped? „Diagnostikovat vývojovou poruchu u dítěte smí pouze klinický logoped, protože za potížemi s komunikací může stát celá řada příčin včetně sluchových vad, anatomických odchylek mluvidel či neurologického onemocnění. Podle těchto příčin se pak volí správná cesta řešení problému, které často vyžaduje spolupráci pediatra, foniatra, neurologa, klinického logopeda, speciálního pedagoga, případně psychologa či fyzioterapeuta,“ vysvětluje Miroslava Dyčková.
Klinický logoped, to znamená logoped ve zdravotnictví, tedy diagnostikuje a zahajuje terapii, zatímco školský logoped pomáhá dítěti aplikovat získané dovednosti v běžném školním prostředí. Může také pomoci učitelům pochopit specifické obtíže dítěte a navrhnout úpravy výuky. Díky sdílení informací mohou logopedi lépe přizpůsobit metody a techniky tak, aby odpovídaly potřebám dítěte jak ve škole, tak při individuální terapii.
Díky této spolupráci může být logopedická péče pro dítě mnohem efektivnější a přínosnější, protože se propojí zdravotní a pedagogický přístup. Pokud klinický a školský logoped spolupracují, mohou rychleji identifikovat problémy, které brání pokroku, a společně hledat vhodná řešení.